کلینیک پوست مو و زیبایی دکتر کاظم محقق

کلینیک پوست مو و زیبایی دکتر کاظم محقق

اشرفی اصفهانی، ابتدای مرزداران، ساختمان 227، طبقه چهارم، دکتر کاظم محقق 44219771-021
کلینیک پوست مو و زیبایی دکتر کاظم محقق

کلینیک پوست مو و زیبایی دکتر کاظم محقق

اشرفی اصفهانی، ابتدای مرزداران، ساختمان 227، طبقه چهارم، دکتر کاظم محقق 44219771-021

چین و چروک های پوست

بررسی اجمالی

 

چین و چروک ها بخشی طبیعی از پیری هستند و بیشتر در پوست در معرض آفتاب ، مانند صورت ، گردن ، دست ها و بازوها مشهود است.

اگرچه ژنتیک عمدتاً ساختار و بافت پوست را تعیین می کند ، اما قرار گرفتن در معرض آفتاب دلیل اصلی ایجاد چین و چروک است ، به ویژه برای افرادی که پوست روشن ندارند. آلاینده ها و سیگار کشیدن نیز در چین و چروک شدن نقش دارند.

اگر چین و چروک هایتان شما را آزار می دهد ، بیش از هر زمان دیگری گزینه هایی برای کمک به صاف کردن یا کمتر دیده شدن آنها دارید. داروها ، تکنیک های ترمیم سطح پوست ، فیلرها و جراحی در لیست بهترین روش های درمان چین و چروک قرار دارند.

 

علائم

چین و چروک ها خطوط و چین هایی هستند که در پوست شما ایجاد می شوند. برخی از چین و چروک ها می توانند به شکاف یا شیارهای عمیق تبدیل شوند و به ویژه در اطراف چشم ، دهان و گردن شما قابل مشاهده هستند.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر نگران ظاهر پوست خود هستید ، به یک پزشک پوست مراجعه کنید. او می تواند پوست شما را ارزیابی کند و به شما کمک کند تا یک طرح شخصی سازی مراقبت از پوست ایجاد کنید. یک متخصص پوست همچنین می تواند درمان های دارویی چروک را به شما توصیه کند.

 

علل

چین و چروک ها توسط ترکیبی از عوامل ایجاد می شوند - برخی را می توانید کنترل کنید ، برخی دیگر نمی توانید:

سن. هر چه پیرتر می شوید ، به طور طبیعی پوست از خاصیت ارتجاعی و شکنندگی کمتری برخوردار می شود. کاهش تولید روغن های طبیعی باعث خشک شدن پوست و چروکیده شدن پوست می شود.

چربی در لایه های عمیق پوست شما کاهش می یابد. این باعث شل شدن و شلی پوست و برجستگی بیشتر خطوط و شکاف ها می شود.

 قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش (UV) . اشعه ماورا بنفش ، که روند طبیعی پیری را تسریع می کند ، دلیل اصلی چین و چروک زودرس است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش ، بافت همبند پوست شما را از بین می برد ( فیبرهای کلاژن و الاستین ، که در لایه عمیق تر پوست (درم) قرار دارند).

بدون وجود بافت همبند حمایتی ، پوست قدرت و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. پس از آن پوست زود افتاده و چروک می شود.

سیگار کشیدن. سیگار کشیدن می تواند روند پیری طبیعی پوست شما را تسریع کرده و در ایجاد چین و چروک نقش داشته باشد. این ممکن است به دلیل تأثیر سیگار کشیدن روی کلاژن باشد.

 حالات مکرر صورت. حرکات و حالت های صورت ، مانند چشمک زدن یا لبخند زدن ، منجر به ایجاد خطوط و چین و چروک می شود. هر بار که از عضله صورت استفاده می کنید ، یک شیار در زیر سطح پوست ایجاد می شود. و با افزایش سن پوست ، انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند در جای خود قرار گیرد. این شیارها سپس به صورت دائمی صورت شما تبدیل می شوند.

 

پیشگیری

در اینجا چند نکته برای محافظت از پوست و به حداقل رساندن ظاهر چین و چروک وجود دارد:

 از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. زمانی را که در آفتاب می گذرانید ، مخصوصاً اواسط روز را محدود کنید و همیشه از لباس های محافظ مانند کلاه های لبه باز ، پیراهن های آستین بلند و عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین ، در خارج از خانه از ضد آفتاب در تمام طول سال استفاده کنید.

یک محصول مراقبت از پوست با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 15 انتخاب کنید. آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند از یک ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را سخاوتمندانه بزنید و هر دو ساعت یکبار دوباره استفاده کنید - یا در صورت شنا یا تعریق ، بیشتر اوقات.

 از محصولاتی با خاصیت ضد آفتابی استفاده کنید. هنگام انتخاب محصولات مراقبت از پوست ، آنهایی را که ضد آفتاب با طیف گسترده دارند انتخاب کنید - به این معنی که هم اشعه UVA و هم UVB را مسدود می کند.

 مرطوب کنید. خشکی پوست باعث چروک شدن سلولهای حجم دهنده پوست می شود ، که می تواند منجر به خطوط ریز و چروک زودرس شود. مرطوب کننده آب را در پوست شما به دام می اندازد ، که به شما در پوشاندن خطوط و چین های ریز کمک می کند. قبل از اینکه متوجه بهبودی در پوست خود شوید ، ممکن است چند هفته استفاده منظم از محصول طول بکشد.

 سیگار نکشید. حتی اگر سالها سیگار کشیده اید یا به شدت سیگار می کشید ، با ترک سیگار هنوز می توانید رنگ و بافت پوست خود را بهبود بخشید و از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنید.

 رژیم غذایی سالم داشته باشید. برخی شواهد نشان می دهد که ویتامین های خاصی در رژیم شما به محافظت از پوست کمک می کند. در مورد نقش تغذیه نیاز به مطالعه بیشتر است ، اما خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات خوب است.

 

درمان

چندین گزینه برای درمان چین و چروک در دسترس است که به چین و چروک پوست کمک می کند یا باعث کمتر دیده شدن آنها می شود.

داروها

 رتینوئیدهای موضعی. داروی تجویزی حاوی رتینوئیدها ، که از ویتامین A گرفته شده است ، ممکن است چین و چروک ها ، لکه ها و زبری را روی پوست کاهش دهد. ممکن است لازم باشد قبل از اینکه متوجه بهبودی شوید ، چند هفته یا چند ماه از این محصول استفاده کنید. محصولات شامل ترتینوئین  و تازاروتن است و نوعی سنتتیک به نام آداپالن نیز یک گزینه است. رتینوئیدها ممکن است باعث خارش موقت ، قرمزی ، سوزش یا خشکی شوند.

از آنجا که رتینوئیدها می توانند پوست شما را به راحتی بسوزانند ، بنابراین شما باید روزانه از یک ضد آفتاب با طیف وسیع با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 30 استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید.

 کرم های چروک بدون نسخه. اثر بخشی کرم های ضد چروک تا حدودی به مواد موثر بستگی دارد. رتینول ، آنتی اکسیدان ها و برخی از پپتیدها ممکن است باعث بهبود جزئی یا چین و چروک شود.

با استفاده از کرم های بدون چین و چروک ، نتایج شما در صورت وجود ، محدود و معمولاً کوتاه مدت است زیرا این کرم ها حاوی مواد موثر کمتر از کرم های تجویز شده هستند.

روشهای جراحی و سایر تکنیک ها

روش های مختلفی برای صاف شدن چین و چروک ها استفاده می شود. برخی مطالعات نشان می دهد که ترکیبی از درمان ها ممکن است رضایت بخشترین نتایج را داشته باشد. با پزشک خود در مورد آنچه برای شما مهم است صحبت کنید و اینکه کدام روش به بهترین وجهی نیازها و انتظارات شما را تا زمان بهبودی و نتایج برآورده می کند.

  لیزر لایه بردار. در لیزر لایه بردار زخم کننده ، یک اشعه لیزر لایه خارجی پوست (اپیدرم) را از بین می برد و پوست زیرین (درم) را گرم می کند. این باعث رشد فیبرهای جدید کلاژن می شود. با ترمیم زخم ، پوست صاف و سفت تری ایجاد می شود. استفاده مجدد از لیزر نمی تواند پوست بیش از حد یا شلی را از بین ببرد.

انجام عمل لیزر مجدد با لیزر ممکن است بصورت سرپایی انجام شود ، معمولاً با بی حسی موضعی. شما ممکن است کاملاً در معرض سطوح مختلف قرار بگیرید. بهبود کامل لیزر مجدد با فرسایش ممکن است چندین ماه طول بکشد. یک روش جدیدتر با استفاده از لیزرهای کسری زمان بازیابی کوتاه تری دارد. خطرات شامل ایجاد زخم و روشن یا تیره شدن رنگ پوست است.

روشی به نام لیزر فرکشنال ، مدت زمان بهبودی کمتری دارد و خطرات کمتری نسبت به روش ابلیشن دارد. لیزرهای غیر زخم کننده برای افراد با چین و چروک متوسط ​​مناسب ترند ، زیرا نتایج ظریف هستند. این روش درمانی بیشتر از درمان زهدی نیاز به تکرار دارد. این روش را می توان با لیزر فرکشنال نیز انجام داد.

 جوان سازی فتودینامیکی. درمان فتودینامیکی (PDT) می تواند چین و چروک های ظریف ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را درمان کند. ممکن است شما به درمان های مکرر نیاز داشته باشید ، اما بهبودی PDT کوتاه تر از آن است که با استفاده مجدد از سطح لیزر انجام شود.

 لایه برداری شیمیایی. پزشک شما برای از بین بردن لایه های بالایی محلول شیمیایی به پوست می زند. پوستی که پس از یک لایه برداری شیمیایی دوباره رشد می کند ، نرمتر است. قبل از اینکه تفاوتی در پوست خود مشاهده کنید ، بسته به عمق پوست ، ممکن است به چندین روش درمانی نیاز داشته باشید. قرمزی تا چند هفته ادامه دارد. عوارض جانبی احتمالی شامل زخم ، عفونت و روشن یا تیره شدن رنگ پوست است.

 درم ابریژن پوست. با یک برس سریع در حال چرخش لایه سطحی پوست را ماسه می زند. پوست جدید در جای خود رشد می کند. شاید لازم باشد بیش از یک بار این عمل را انجام دهید.

عوارض جانبی احتمالی شامل قرمزی موقت ، خارش و تورم است. ممکن است چند ماه طول بکشد تا رنگ صورتی آن کم شود و شما نتایج را ببینید.

 میکرودرم ابریژن. مشابه با درم ابریژن ، این روش فقط یک لایه ظریف از پوست را از بین می برد. شما برای انجام نتایج متوسط ​​و موقتی ، طی ماهها به یک سری درمان نیاز خواهید داشت. اگر بر روی صورت شما روزاسه یا رگه های قرمز ریزی وجود دارد ، این روش می تواند وضعیت را بدتر کند.

ممکن است در نواحی تحت درمان قرمزی یا احساس سوزش کمی ایجاد کنید.

 سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس). وقتی بوتاکس در دوزهای کم به عضلات خاص تزریق می شود ، عضلات را از انقباض باز می دارد. وقتی عضلات نتوانند سفت شوند ، پوست صاف و چروکیده به نظر می رسد.

بوتاکس در خطوط اخم بین ابرو و از طریق پیشانی و روی پا کلاغی در گوشه چشم به خوبی کار می کند. دیدن نتایج یک تا سه روز طول می کشد. این اثر معمولاً چند ماه طول می کشد. برای حفظ نتایج ، تزریق های مکرر لازم است.

 فیلرهای بافت نرم. پرکننده های بافت نرم ، که شامل چربی ، کلاژن و اسید هیالورونیک (رستیلن ، ژوویدرم )، و موارد دیگر است ، می تواند به چین و چروک صورت تزریق شود. چین و چروکها و چروکهای چرک و صافی دارند ممکن است در ناحیه تحت درمان تورم ، قرمزی و کبودی موقت داشته باشید. تأثیر اکثر محصولات موقتی است.

 لیفت صورت. روش لیفت صورت شامل سفت شدن عضله و بافتهای زیرین است. ممکن است در یک بیمارستان یا یک مرکز جراحی سرپایی ، با بی حسی موضعی ، آرام بخشی یا بیهوشی عمومی انجام شود. زمان بهبودی پس از لیفت صورت می تواند طولانی باشد. کبودی و تورم معمولاً برای چندین هفته پس از جراحی مشهود است.

نتایج لیفت صورت دائمی نیست. ممکن است چندین سال بعد انجام لیفت صورت دیگری را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که نتایج بسته به محل و عمق چین و چروک های شما متفاوت است. هیچ چیز روند پیری پوست را متوقف نمی کند ، بنابراین شما احتمالاً به درمان های مکرر برای حفظ مزایا نیاز خواهید داشت.

این رویه ها معمولاً تحت پوشش بیمه نیستند. همچنین ، هر یک از این روش ها می تواند عوارض جانبی داشته باشد ، بنابراین حتماً آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. اطمینان حاصل کنید که متخصص پوست یا جراح پلاستیک در تکنیک مورد نظر شما آموزش دیده و باتجربه شده است.

 

بسیاری از کرم ها و لوسیون های بدون نسخه بدون ایجاد چروک نوید کاهش چین و چروک و جلوگیری یا آسیب معکوس ناشی از آفتاب را می دهند. اما شواهد محدودی از مطالعات بالینی وجود دارد که نشان می دهد این محصولات تفاوت محسوسی در پوست شما ایجاد می کنند.

سازمان غذا و دارو (FDA) این کرم ها و لوسیون ها را به عنوان لوازم آرایشی طبقه بندی می کند که به عنوان فاقد ارزش پزشکی تعریف می شوند. بنابراین FDA نسبت به داروها دقیقاً آنها را تنظیم می کند. این بدان معناست که محصولات برای آزمایش و ایمنی قبل از تأیید برای ورود به بازار ، نیازی به آزمایش دقیق ندارند.

از آنجا که FDA محصولات آرایشی را از نظر کارآیی ارزیابی نمی کند ، هیچ تضمینی وجود ندارد که هر محصول بدون نسخه ، چین و چروک های شما را کاهش دهد.

 

آماده شدن برای جلسه مشاوره

هنگام قرار ملاقات مشاوره با یک متخصص پوست ، بهتر است با تهیه لیستی از سوالاتی که می خواهید پزشک به شما پاسخ دهد ، برای قرار ملاقات خود آماده شوید. در مورد چین و چروک ، برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

 بهترین اقدام چیست؟

 گزینه های درمانی من و جوانب مثبت و منفی هر یک کدام است؟

 هزینه های درمان ها چقدر است؟ آیا بیمه درمانی معمولاً این روشهای درمانی را تحت پوشش قرار می دهد؟

 چه نتایجی می توانم انتظار داشته باشم؟

 چند بار نیاز به تکرار درمان دارم؟

 در صورت وجود ، چه نوع پیگیری خواهم داشت؟

در پرسیدن هرگونه سوال دیگر تردید نکنید.

 

چه انتظاری از پزشک خود دارید

پزشک شما ممکن است چندین سوال از شما بپرسد ، از جمله:

 از چه محصولاتی مانند پاک کننده ها و مرطوب کننده ها بر روی پوست خود استفاده می کنید؟

 آیا از ضد آفتاب استفاده می کنید؟

 آیا در جوانی پوست خود را در معرض آفتاب قرار می دادید؟

 آیا سیگار می کشید یا تاکنون سیگار کشیده اید؟

 

پی آر پی برای جوانسازی پوست

مزوتراپی برای جوانسازی صورت



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد